A kutyabarát helyek szakértője, a kutyabarathelyek.hu

Összes      Friss      Ajánló      Állatvédelem      Egészség      Jó tudni!      Könnyű      Közérdekű      Kreatív      Nevelés      Utazás

Kutyás barangolások - Csodaszép havas túra a Börzsönyben

2022. január 28., 11:30

Szerző: Bokori-Rohony Eszter

Kategória: Utazás

"Nyári gyerek" lévén a nyári hónapok a kedvenceim, de ha télről van szó, a hó, a havas táj egy 0 fok körüli, napsütéses napon igazán el tud varázsolni. Az időjárás az elmúlt években azonban nem volt túl kegyes hozzánk a havazást illetően, így régen voltunk olyan túrán, ahol ropogott a hó a talpunk alatt.

A hó idén sem jött el hozzánk, így mi mentünk utána.

A Jézuska hihetetlen érzékkel választotta ki ezt a hétvégét a Börzsönyben, egy romantikus házban a szlovák határ mentén, Perőcsény faluban egy kis kirándulásra.

Pénteki érkezésünkkor már havas táj fogadott bennünket, szombat reggelre pedig még esett pár centi.

Csodaszép időben a végtelen nyugalom

Fotó: Bokori-Rohony Eszter

A Puckó Family vendégházban szálltunk meg, amely a falu utolsó háza az erdő szélén. Meseszép környezetben, ízlésesen berendezett, jól felszerelt kétszintes ház, két szobával, hihetetlen jó hangulattal, végtelen nyugalommal és teljes kényelemmel. Természetesen kutyabarát, még két nagyobb testű Labradorral is szívesen láttak bennünket. Vendéglátónk maximálisan kedves volt, ő ajánlotta nekünk ezt a túraútvonalat is térképpel, kiindulóponttal, amely a faluból a templom mellől indult.

A háztól a templomig autóval mentünk le, a buszfordulónál parkoltunk, onnan pedig már a piros négyzettel jelzett turistaútvonalon is voltunk.

Indul a túra Perőcsényből

Fotó: Bokori-Rohony Eszter

A túra nem könnyű, 500 méter szintemelkedés a kiindulóponttól a legmagasabb csúcsig, ezért teljesen kezdőknek nem ajánlom, de havas időben is teljesíthető. A túraútvonal végig jól jelzett, a nagy része viszonylag szélesebb csapásokon vezet, de a magasabb hegycsúcsok felé a piros vonallal jelzett szakaszon már keményebb a terep, szűkebb, köves részek is vannak, ahol a kutyákra is fokozottabban kell figyelni. 600 méter felett a hóréteg vastagsága is jelentősebb volt, a kutyák boldogan játszottak, miközben a Jancsi-hegyről csodáltuk a kilátást.

Nala, Sherpa a Jancsi-hegyen

Kis pihenő után még egy erősebb kaptató vezetett fel a Holló-kőig, onnan pedig a Kövirózsásig. Ez a túra legnehezebb része, rövid szakasz alatt nagyobb a szintemelkedés. Felérve amerre a szem ellát a hegyek ölelése, az erdők látványa, végtelen csend és nyugalom.

Az utolsó kaptató felfelé a Holló-kőre
Fotó: Bokori-Rohony Eszter

Az utolsó szakaszon, a piros keresztes jelzésen indultunk vissza Perőcsény felé. Innen már szinte végig lefelé mentünk, szélesebb úton. Két helyen találkoztunk fakitermeléssel, ezekre táblák figyelmeztetnek, hogy fokozott figyelemmel túrázzunk.

A Kövirózsásról lefelé

A túrát 3 és fél óra alatt teljesítettük, 19600 lépést tettünk meg és szereztünk némi izomlázat. A kutyáink is elfáradtak kellőképpen, de számukra nincs nagyobb boldogság, mint ezek a napok, amikor az erdőben szaladhatnak. Idősebb kutyánk 10 éves elmúlt, de kis hősként teljesített a távot. Vigyázunk rá, vele ennél komolyabb túrát már nem tervezünk.

Nala, a Holló-kő csúcson
Fotó: Bokori-Rohony Eszter

Aki egész napos túrát vagy több ehhez hasonlót tervez teljesíteni annak rengeteg lehetőség adott ezen a részen, többféle jelölés mentén fedezhetjük fel a Börzsöny csodáit.

Túráink során a biztonság kedvéért mindig használjuk a HuMap alkalmazást, amelyen minden kijelölt turistaútvonalat megtaláltunk eddig, és ami mindig segít a tájékozódásban, de a tervezésben is segítségünkre lehet.

Nala, a túravezető

Fotó: Bokori-Rohony Eszter

Fontosnak tartom, hogy ezeken az erdős túrákon tisztában legyünk azzal, hogy az erdőt tisztelni kell és a benne élő állatokat is. A mi kutyáink képzett vadászkutyák, ennek ellenére csak a fiatalabb lehet póráz nélkül, mert ő 100%-ban stabil, ismeri a vadakat, nem indul meg semmilyen szituációban, ha nem kap rá engedélyt és nem távolodik el soha tőlünk. Az erdőben élő állatok kergetése, zavarása a legkisebb mértékben is kizárt számomra, hiszen ez a vadakra és a kutyák számára is veszélyes lehet. Élvezzük az erdők csodáit, túrázzunk nyugodtan, de legyünk tisztába azzal, hogy kutyáink ösztönlények. A megszokott környezetüktől eltérő, intenzívebb ingerek érik itt őket, nem biztos, hogy a szagokra, a vadakra úgy reagálnak, ahogyan azt otthon, városi környezetben pl. egy másik kutyával/macskával teszik, ezért amennyire szükségük van arra, hogy lemozgassuk őket, annyira felelősnek is kell lennünk azért, hogy kontroll alatt legyenek mindig. Sok kutya, akikről nem is feltételezzük, ilyen helyeken meg is ijedhet vagy szagot fogva, vadat látva neki indulhat úgy, hogy az otthoni környezetben esetleg jól működő behívás és gátlás már nem hat rájuk. Sajnos még mindig, szinte minden héten olvashatunk eltűnt kutyákról, akik valamely számukra ismeretlen helyzet miatt rohantak el, hátra hagyva a gazdájukat. Ezek megelőzhetőek, ha jól használjuk a pórázt, flexit.

Fontos azt is tudnunk, hogy az erdőkben lehetnek vadászatok, a túrák tervezésekor nézzünk utána a neten hol, mikor zajlanak ezek, mert érinthetik a turistaútvonalakat is. Szürkület után reggelig pedig ne barangoljunk olyan helyeken, amelyek nincsenek kivilágítva és nem vagyunk jól láthatóak mi is, és a kutyáink is. Az erdő mindenkié, de tudnunk kell, hogy ezek a területek majd mindenhol vadásztársaságokhoz tartoznak, ezért vannak szabályok, amiket be kell tartanunk ahhoz, hogy ne történjenek balesetek és ne legyenek konfliktusok.

A Börzsöny remek túraútvonalakat tartogat
Fotó: Bokori-Rohony Eszter

Perőcsény közelében található Kemence is, ahol szintén csodahelyek vannak, rengeteg túraútvonallal, hosszabb még hosszabb és rövidebb szakaszokkal. Érdemes ezt a területet is felfedezni.

Mivel mi nem lakunk messze innen, biztos vagyok benne, hogy akár egy napos túrákra is vissza fogunk még térni a Börzsöny ezen részére, mert beszippantott minket ez a lenyűgöző vidék de pár napos vagy akár egy hetes pihenésre is szívből ajánlom a vendégházat is mert itt garantált az aktív pihenés és kikapcsolódás a kutyákkal.

Ha tetszett a cikk, és szeretnél értesülni legújabb híreinkről

kérünk lájkold Facebook oldalunkat!

Témába vág

Kutyabarát ajánló a hosszú hétvégére Kutyabarát ajánló a hosszú hétvégére
Kutyás kirándulás, romantikus séták, pihenés kedvenceddel egy kutyabarát szálláshelyen, vagy épp egy vacsora egy kutyabarát vendéglátóhelyen? Hoztunk néhány szuper ötletet a pünkösdi hosszú hétvégére!

Kutyával a természetben - ezeket az illemszabályokat tartsd be a túrán, kiránduláson Kutyával a természetben - ezeket az illemszabályokat tartsd be a túrán, kiránduláson
A kirándulás, túrázás, vagy csak épp egy rövidebb séta a közeli erdőben kutyánkkal remek kikapcsolódási lehetőség. Ahhoz azonban, hogy ne csak mi, de más természetjárók, kutyások, és nem utolsósorban az erdő lakói is háborítatlanul, békében élvezhessék a természetet, be kell tartanunk néhány szabályt.

Hosszú hétvége kutyával – szuper kutyabarát úti célokat és programlehetőségeket hoztunk! Hosszú hétvége kutyával – szuper kutyabarát úti célokat és programlehetőségeket hoztunk!
Jön a tavasz első hosszú hétvégéje és kis szerencsével az időjárás is velünk lesz. Használjuk ki az időt kedvencünk társaságában! Szuper kutyás program ötleteket hoztunk!

Kirándulás, túrázás kutyával - 4+1 érv, miért érdemes minél többször útnak indulni Kirándulás, túrázás kutyával - 4+1 érv, miért érdemes minél többször útnak indulni
Mi, kutyások, érthető okokból többet tartózkodunk a szabadban, mint nem-kutyás társaink. Legtöbbünk azonban vagy idő- vagy kedv hiányában ritkán szakad ki a megszokott sétáltató útvonalaiból. Pedig igazán megéri beiktatni egy-egy hosszabb kirándulást is!

Kutyával autóban, biztonságban Kutyával autóban, biztonságban
Egyre népszerűbbek a kutyás utazások, egy nemrégiben készült felmérés szerint a gazdik 80 százaléka viszi a kutyáját autóval, jellemzően inkább rövid utakra. Nagy kérdés azonban, hogy milyen biztonságos szállítási megoldást érdemes ilyenkor választani.

Minősítés

Hogyan lehet minősített
kutyabarát helyed?

Minősítés és hirdetés – Tudj meg többet!

Tudj meg többet

külföldön!
Gondoskodj kedvencedről!

Partnereink

Mondial Assistance GesmbH Rehabportál AIRMAX Cargo Budapest Zrt.
 EB OVO Közhasznú Egyesület

Hírlevél

A hírlevélre történő feliratkozással az adatvédelmi nyilatkozatot elfogadom.

kutyabarathelyek.hu - kezdőoldal Észrevételek
FaceBook Instagram Pinterest YouTube
A Fressnapf vásárlói ismét bizonyították, hogy az összefogásnak mekkora ereje van: több mint 17 millió Ft adomány a Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskola Alapítványnak Hírek - Címlapon
"Kérlek, ne engedj el!" - Egyre csak ölelte megmentőit a parkolóban „felejtett” kutya Hírek - Címlapon