Új lehetőségek a tanításban - A kutyák vissza tudnak emlékezni arra, amit épp az előbb tettek
2022. július 21., 06:30
Szerző: M.Lilla
Kategória: Jó tudni!
„Tanulmányunk rámutat arra, hogy a kutyák képesek a fogalomalkotásra, melynek köszönhetően bekerültek az olyan intelligens állatok egyre bővülő körébe, mint a palackorrú delfinek és a csimpánzok.
Megtanítani egy kutyát arra, hogy kérésre leüljön vagy hemperegjen? Sima ügy! De mi a helyzet azzal, amikor egy-egy hang hallatán elkezdi forgatni a fejét? Holott eddig ezt nem láttuk tőle, és még a telefonunk sincs a kezünk ügyében, hogy lefényképezhessük... Hogyan vehetjük rá kedvencünket, hogy megismételjen egy cselekvést, amire korábban sohasem tanítottuk?
A Buffalo-i Egyetem kutatása megadhatja rá a választ: ha egy kutyának megtanítottuk, hogy kérésünkre „emlékezzen vissza” egy adott cselekvésre, egyszerűen nem kell mást tennünk, mint előhúzni ezt a kártyát. A kutyák ugyanis képesek arra, hogy elsajátítsák a „csináld újra” instrukciót, és könnyedén hozzáférhetnek a nemrégiben végrehajtott cselekedeteik emlékeihez. Ez merőben újszerű felfedezés, hiszen eddig kérdéses volt, hogy az emberen kívül más fajok is rendelkeznek-e a rövid távú memóriában eltárolt emlékek felidézésének képességével.
„Azt találtuk, hogy a kutyákat meg lehet tanítani arra, hogy egy utasítás/jel alapján megismételjenek egy bizonyos cselekvést (pl. egy trükköt), majd a tanultak alapján olyan cselekvésekre is alkalmazzák ezt a tudást, melyek megismétlését korábban sohasem kérték tőlük.
Az eredmények azt mutatják, hogy a kutyák új helyzetekre is alkalmazni tudták az ismétlés koncepcióját. Kijelenthetjük: megtaláltuk annak bizonyítékát, hogy a kutyák képesek absztrakt fogalmak alkotására” - jelentett ki Allison Scagel, az egyetem PhD hallgatója, a tanulmány szerzője.
Mindeddig az volt az általánosan elfogadott nézet, hogy kizárólag mi, emberek rendelkezünk e képességgel. Múltbéli személyes tapasztalatainknak és azok felidézésének egyedül mi lehetünk tudatában, ám a Journal of Comparative Psychology (Összehasonlító Pszichológia) szaklapban megjelent tanulmány szerint megdőlni látszik ez az elgondolás, állítja Scagel.
„Tanulmányunk rámutat arra, hogy a kutyák képesek a fogalomalkotásra, melynek köszönhetően bekerültek az olyan intelligens állatok egyre bővülő körébe, mint a palackorrú delfinek és a csimpánzok.”
A kutató úgy véli, ez a felfedezés az eddigieknél jóval rugalmasabb képzési lehetőségek előtt nyitja meg az utat a kutyák és gazdáik számára.
„A kutyák megtanulják az összefüggést az ember által adott utasítás/jel és aközött, hogy melyik trükköt kell végrehajtaniuk. Ám ennél jóval többre is képesek, megértik az ismétlés fogalmát is: csináld meg újra azt, amit az előbb. Ez pedig bármire alkalmazható, amit a kutyák tesznek.”
Az állatokkal kapcsolatos tanulmányok egyik kedvelt témája annak tesztelése, hogy mennyire tudják felidézni a környezetükben található dolgokat, legyen az egy tárgy, hang vagy szag. A cselekvéssel kapcsolatos emlékek azonban eltérnek ettől, mivel kívülről nem észlelhetőek. Az emlékezés teljes egészében belső folyamat: az emlékek korábbi személyes élmények és tapasztalatok mentális reprezentációi, melyeket elő lehet hívni, a felidézés módja azonban befolyásolhatja azt, hogyan dönti el az állat azt, milyen cselekvéshez folyamodik a jövőben.
E tanulmányban a kutyák memóriájára helyezték a hangsúlyt. A nemrégiben végrehajtott cselekedeteiről létrejött emlékeiket vizsgálták a kutatók annak meghatározása érdekében, vissza tudnak-e emlékezni önszántukból arra, amit éppen csináltak, illetve képesek-e visszaadni ugyanazt a cselekvést, ha arra kérik őket.
Három kutya vett részt a kísérletben: Todd, a hosszúszőrű csivava kan (Scagel kedvence), és két golden retriever szuka. Egyikük a kutató egyik ismerősének kutyája, Aspen. Layla gazdája pedig az egyetem pszichológiaprofesszora, Eduardo Mercado III, a tanulmány társszerzője.
A hagyományos tréning alapja az utasítás/jel és az arra adott válasz. Amikor egy kutya hall vagy lát egy utasítást/jelet, amit már elsajátított, az annak megfelelő viselkedéssel válaszol rá (Például az "ül" szó hallatán leül, vagy az ül kézjelére leül). A kutatók is ezen a vonalon haladtak, olyan trükköket tanítottak meg a három kutyának, mint a forog, fekszik, és egy tárgy körbejárása.
Ezt követően az „újra” szót is bevezették a kutyák szótárába, melyhez egy kézjelet párosítottak. Az utasítás szerint azt a cselekvést kellett reprodukálniuk, amit épp az imént hajtottak végre. Ahhoz, hogy felmérhessék, valóban elsajátították-e a kutyák a korábbi cselekvések megismétlésének általános fogalmát, arra kérték őket, hogy ismételjenek meg valami olyat, amit azelőtt még sohasem. Annak ellenére, hogy e cselekvések megismétlésére sohasem képezték őket, mind a három kutya átment ezen a teszten is.
„Ez egy fontos lépés afelé, hogy jobban megérthessük, miként zajlik a fogalomalkotás más fajoknál. Egyúttal azt is kezdjük megérteni, hogy kognitív szempontból az ember nem is olyan egyedi” - jelentette ki Scagel.
Forrás: buffalo.edu
Indexkép forrás: kingsdale.com
A kutyád pontosan tudja, hogyan érzel
Nemcsak szavainkra és tetteinkre figyelnek, de érzelmi állapotunkkal is tisztában vannak. A kutyáknak ugyanis megvan az a fantasztikus képessége, hogy ránk hangolódva egészen apró rezgéseinkből „olvassanak”. Ugye Te is érezted már ezt?
Mikor érdemes kutyaiskolába vinni a kölyköt?
Rengeteget számít, ha már idejekorán megkezdjük kiskutyánk tanítását. Az otthoni nevelés mellett fontos az is, hogy elvigyük kutyaiskolába. De mikor?
Vigyük-e a kölyköt iskolába?
Egy friss kutatás azt vizsgálta, milyen hatással lehet a kutya későbbi viselkedésére, ha már kölyökkorában ellátogatunk vele az iskolába.
Terápiás hatással bír a simogatás a menhelyi kutyákra
Számos előnnyel jár, ha a menhelyen élő kutyák kedves önkéntesek társaságában tölthetnek el némi időt, és ezalatt annyi simogatást kapnak, amennyit csak szeretnének.
Gondoltad volna, hogy a kutyákat is érintheti a stresszevés?
Állandóan enne a kutya? Egy kutatás szerint kedvenceinknél sem ritka az érzelmi evés. Tudj meg többet a témáról!