Tudástár
Tudni kell: a kutya hivatalosan "rakomány." :)
KRESZ:
A rakományt a járművön - annak belsejében, illetőleg rakfelületén - úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány:
- a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza;
- a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja;
- egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa;
- úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék;
- az elkerülhetetlennél nagyobb zajt, szennyeződést ne okozzon;
- magassága - a jármű magasságával együtt - a négy métert ne haladja meg;
- 289 a járművön - a (3) és (7) bekezdésben foglalt eseteket kivéve -, illetőleg annak rakfelületén ne nyúljék túl.
"Nagy testű, tömör csontozatú kutyák számára bizony hasznos az összecsukható rámpa. Egy nagy véreb típusú kutya csípőjét ugyanis nem ugrásokhoz igazította az emberi szelekció
A fentieknek való megfelelésre kutyaiskolás tanító bácsink minimál-megoldásként egy pofonegyszerű trükköt javasolt kombi, öt- vagy háromajtós, netán egyterű autókhoz. Ha a kutya pórázát a csomagtérajtóval alá csukjuk bezáráskor, a kutya máris rögzítve van, nem zavarja a vezetőt, nem csúszkál (nagyon), és ha szerencsénk van, ki se ömlik.
Ennél is fontosabb, hogy esetleges ütközésnél nem csapódik elszabadult hajóágyúként ide-oda, és nem törögeti el a gazdik nyakcsigolyáját. Mert hát, tetszik, nem tetszik, a kutya rögzítésének fő célja nem a jószág, hanem az emberek épségének védelme, a törvényalkotó szerint.
Ha viszont nekünk a kutya élete is számít, és el tudjuk képzelni, hogy nem csak másokkal történhet baleset, a póráz "odacsukásánál" vagy csomagrögzítő kampóhoz karabínerezésénél bonyolultabb, drágább megoldást kell keresnünk.
Kistestű kutyák esetében a legcélszerűbb egy hordtáska vagy műanyag kisállat-szállító doboz használata, a becsomagolt kutyát tehetjük a padlóra, vagy rögzíthetjük az övvel valamelyik ülésben.
Praktikus és elegáns a biztonsági öv-csattal kiegészített, hámhoz csatakozó póráz, de a szőr és a nyál ettől még rákerül a kárpit minden egyes négyzetcentiméterére
Nagyobb kutya esetében, ha szedánunk van, vagy tele a csomagtartó, a biztonsági öv-csattal ellátott hámban már meglehetős biztonságban tudhatjuk, meg magunkat is. Az esetleges ütközéskor a hám nem töri el azonnal a kutya nyakát, mint a nyakörv tenné.
Ha nem csak biztonsági, de higiéniai szempontok is felmerülnek, célszerű a kutya alá a hátsó és az első fejtámlákhoz is rögzített pokrócot tenni. Ebben a függőágy-szerű fészekben felfogható a nyál és a szőr legnagyobb része.
Ha van hely a kutyának a csomagtartóban is, célszerű legalább egy ráccsal elválasztani a kutyát a kabintól. (A Volvo kombikban évtizedek óta rendelhető gyári kiegészítő a tető alól lehajtható kutyarács.) Ilyenkor egy balesetben a kutya biztos nem csapódik az emberek közé.
A majdnem-tuti persze a csomagtartóban, különösen egy tágas kombi vagy egyterű csomagterében rögzített ketrec vagy utazóláda.
Ez készülhet akár OSB-lapból, házilag összeütve (természetesen a megfelelő szellőzésről gondoskodva), akár horganyzott vasrudakból az örökkévalóságnak hegesztve, akár a legdrágább kisállat-boltban méregdrágán megvásárolva, kinek-kinek tehetsége szerint.
Valószínűleg minden gazdi számára természetes, de azért nem lehet nem ideírni: hosszabb útra mindig vigyünk vizet a kutyának is, legalább kétóránként járassuk meg egy kicsit szegényt, és soha ne hagyjuk a tűző napon a zárt kocsiban az állatot, pár percre sem. Jó utat minden két- és négylábú autósnak!"
Forrás: www.vezess.hu