A legrangosabb európai támogatást nyerte el az ELTE etológusa
2023. november 24., 13:00
Szerző: S.Zs.
Kategória: Közérdekű
Az ELTE Etológia Tanszék tudományos munkatársa, Faragó Tamás az Európai Kutatási Tanács (ERC) Consolidator pályázatán nyert több mint két és fél millió eurós támogatást kutatására.
Faragó Tamás, az Etológia Tanszék tudományos munkatársa több mint két és fél millió eurót nyert a legrangosabb európai kutatási alap, az ERC kutatócsoport alapítására kiírt Consolidator pályázatán – írja az ELTE Etológia tanszék közleménye. Mint írják, a 2024 nyarán induló öt évre szóló támogatás keretében az emberi nyelv egyik fontos elemét, a vokális tanulás képességének evolúcióját kutatják kutyák bevonásával, ami új, és a területen szokatlan modellfajnak számít.
“A vokális tanulás leegyszerűsítve az a képesség, ahogy módosítani tudjuk a hangadásainkat egy külső hangminta alapján. Ennek legösszetettebb formája a hangutánzás és olyan hangok produkálásának képessége, amik nem részei a veleszületett repertoárnak. Ami az embernél alapvető képesség, az a többi emlősnél ritka, eddig csupán a cetek, fókák, denevérek és elefántok esetében írtak le hangutánzó képességeket. Az ember legközelebbi főemlős rokonainál a vokális tanulásnak csupán néhány, egyszerűbb elemét figyelték meg eddig, így ennek a képességnek az evolúciós megjelenése az emberben mai napig rejtély” – idézik Faragó Tamást.
Ennek feltárására a K9VocLearn névre keresztelt projektben a kutyákat mint új modellfajt fogják vizsgálni, hiszen a háziasítás és később a fajtaszelekció során az emberi környezetben olyan, az emberhez hasonló pozitív szelekciónak voltak kitéve, mint a megnövekedett szociális tolerancia és kooperativitásra való hajlam, amik az emberben kulcsszerepet játszhattak a vokális tanulás megjelenésében. Feltételezések szerint ezek a hatások a kutyáknál is utat nyithattak a vokális tanulás egyes részképességeinek megjelenéséhez. - “A következő öt évben többek között feltérképezzük a kutyák hang repertoárját, és az egyes hangadások egyedfejlődését. Emellett megvizsgáljuk a vokális tanulási képességeiket, különös tekintettel a fajták és fajtacsoportok különbségeire. A cél az, hogy feltárjuk ez mennyire, és milyen módon függ össze a kooperációs képességekkel, a farkassal közös őstől való genetikai távolsággal, illetve az úgynevezett domesztikációs szindróma jellemzőinek előfordulásával, mint a rövidebb, gömbölyűbb fej, foltosodás, lógó fül, és kunkori farok. Az eredmények által többet tudhatunk majd meg a szelekciós hatások jelentőségéről, a vokális tanulási képességek evolúciójáról, vagyis az emberi beszéd kialakulásához szükséges képességek megjelenéséről”
A közlemény rámutat arra is, hogy korábban Kubinyi Enikő és Andics Attila is nyert ERC támogatást, ez pedig egyedülálló eredménynek számít ezen a területen!
Forrás: biologia.elte.hu
Indexkép forrás: biologia.elte.hu - Gáti Oszkár Dániel
Átkelt a szivárványhídon Janka, Csányi Vilmos kutyája
Az örök vadászmezőkre lépett Janka, Csányi Vilmos etológus szeretett kutyája. Janka 11 éves volt.
A kutyák szaglását tesztelték az ELTE etológusai
A családi kedvencként tartott kutyák szaglását tesztelték az ELTE etológusai, legújabb eredményeik azt mutatták, hogy sem a hőmérséklet, sem a páratartalom nem befolyásolta a kutyák teljesítményét, viszont a teszt helyszíne fontos tényező volt a feladat végrehajtása során.
A kutya-ember kapcsolat mint viselkedésmintázat nagyon hasonlít az anya-gyermek közti kötődésre
A kedvencként tartott törpemalacok a kutyákkal ellentétben nem kötődnek gazdájukhoz - állapították meg az ELTE Etológia Tanszék kutatói, akik emberi környezetben szocializált törpemalacoknál vizsgálták, hogy a kutyákhoz hasonlóan kialakul-e náluk olyan kötődés a gazdához, mint amilyen a gyerek-anya kapcsolatokra jellemző.
Így reagálnak a kutyák, ha gazdájuk sír
Az ELTE Etológia Tanszék kutatói világszerte családi kutyák és törpemalacok emberi érzelmi hangadásra adott reakcióját hasonlították össze.
Segíti a kutyák tanulását, ha dicsérettel és simogatással is jutalmazzuk őket
A kutyák tanulási sikerére jó hatással van, ha nemcsak étellel jutalmazzuk őket, hanem dicséretet és simogatást is kapnak a jó teljesítményért - derül ki az ELTE Etológia Tanszék kutatóinak Scientific Reportsban megjelent legújabb kutatásából. Az etológusok az érzelmek, a tanulás és az alvás összefüggéseit vizsgálták. Eredményeik rávilágítanak, hogy a tanítási stílus és az alvás hogyan hat a kutyák viselkedésére és tanulási sikerére.