
Háziállattal az égen – így utazhatsz kedvenceddel az ITA Airways járatain
2025. szeptember 22., 22:00
Szerző: MateKrisz
Kategória: Könnyű
Mától az ITA Airways járatain már közepes és nagy testű kutyával is együtt utazhatunk a fedélzeten.
Egyre több utazó szeretné négylábú barátját is magával vinni a nyaralásra vagy akár hosszabb külföldi tartózkodásra. Az ITA Airways részletes szabályrendszert dolgozott ki a háziállatok szállítására, amely biztosítja az állatok biztonságát és kényelmét.
Eddig a nemzetközi járatokon 10 kg-ig, az olasz belföldi járatokon 12 kg-ig engedték a kutyák jelenlétét a fedélzeten. Ez most megváltozott és új szabályozást vezettek be: a közlekedési minisztérium, valamint az olasz polgári légügyi hatóság (ENAC) engedélyezte, hogy közepes és nagytestű kutyák is utazhassanak a repülőgépek kabinjában, gazdájuk mellett, ha a kutya + a hordozó együttese belefér a kabinban utazó utasra vonatkozó súlykorlátba.

Fotó: liveandletsfly.com
Az ITA Airways AZ2029-es járata, amely ma reggel 9:00-kor száll fel Milánó-Linate repülőtérről és 10:30-kor landol Róma-Fiumicino repülőtéren, lesz az első olyan járat, amelyet egy olasz légitársaság üzemeltet, és amely két, 10 kg-nál nehezebb kutyát is elszállít (ez a mennyiség korábban a raktérben nem szállított állatok számára volt megengedett).
A mai járat azonban egy bemutató repülés lesz. Ahogy a társaság kifejtette, a szolgáltatás jelenleg csak erre az egyetlen útvonalra korlátozódik, de ez egy „alapvető lépést jelent az ITA Airways küldetésében”, hogy „az utazást befogadóbbá, kényelmesebbé és a háziállataikkal együtt lenni kívánó családok igényeihez igazodóbbá tegye”.
Ez jelentős változás, mivel eddig a nagyobb testű kutyákat jellemzően a fedélzet alatti raktérbe kellett rakni – ami sok gazdinak nem volt ideális, ha például féltette az kutyáját illetve el szerete volna kerülni a kutyát ért sztress okozta traumát.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Ez az új szabály lehetőséget ad arra, hogy:
- azok a gazdik, akik nagyobb kutyával utaznak, ne hagyják azt raktérben (amit sokan megfontolás nélkül elutasítanak),
- csökkenthető legyen az állat utazással járó stressze, mert közelebb lehet a gazdihoz,
- több légitársaság és repülőtér egyértelműbb szabályokat alakítson ki arra, hogy mit engednek meg a kabinban.
Az ENAC-kal (olasz polgári légügyi hatóság) közösen létrehozott szabályok szerint az olasz légitársaság legfeljebb két kutya utazását engedélyezi, amelyek mindegyike legfeljebb 25 kg súlyú. A kutyák maximális súlya 14 kg Economy osztályon (utolsó sor), és 25 kg Superior osztályon (első sor). Az új szabály kiterjeszti a repülőgépen szállítható háziállatok számát, de ezt a lehetőséget nem terjeszti ki mindenkire. A kutyáknak hámot és szájkosarat is kell viselniük, a gazdájuk és az ablak közelében kijelölt helyet kell elfoglalniuk – távol a többi utastól –, és nedvszívó szőnyeget kell biztosítani számukra. További követelmények közé tartozik a legalább 6 hónapos kor, az ISO-kompatibilis mikrochip (11784/11785), az érvényes veszettség elleni oltás és a naprakész alapoltások, a repülésre való alkalmasságot igazoló állatorvosi igazolás, az európai állatútlevél vagy azzal egyenértékű dokumentum, valamint a kötelező bolha- és kullancsirtó kezelés.
„A légitársaságok szabadon eleget tehetnek az új szabályoknak” – áll az ENAC közleményében. Ezek közé tartozik az is, hogy a kutyák nem foglalhatnak helyet a vészkijáratok közelében, hogy a személyzetet és az utasokat értesíteni kell a háziállatok jelenlétéről, és hogy egy „pufferzónát” hoznak létre azok számára, akik allergiában szenvednek, vagy akik nem értékelik az állatok jelenlétét.
Bízunk benne, hogy a többi légitársaság is követi az ITA Airways példáját!
Forrás: avionews.it
Indexkép forrás: avionews.it
Máltai kalandorok a nagyvilágban. Interjú egy kamionsofőrrel.
Miért kéne választani a kamionozás és a kutyatartás között, ha összekapcsolhatjuk a kettőt? Nem fogsz ma menőbb kutyákról olvasni: ez a két máltai selyemkutya az utakon is hűséges kísérők.
Kipróbáltuk Szlovéniában milyen Glampingezni
3 napot töltöttünk a Ljubljana melletti kisvárosban, hogy felfedezzük a környék adta lehetőségeket. Megnéztük a Bledi-tavat, kirándultunk egy alpesi panorámaúton és kutyabarát glampingben szálltunk meg, ahol a dézsafürdőből élveztük a hegyek szépségét.
Lazíts egyet a Bükkben!
Nyugalomra, csendre és a természetbe vágysz? A kert végében csordogáló patak zaját szeretnéd hallani és a fák susogását, esetleg ősszel a szarvasok bőgését? Akkor ideje elvonulni a Bükkbe, mutatunk neked egy helyet, Budapesttől csak 1,5 órára van, ahol ez mind megvan, sőt még több is. Hatalmas kert, igényesen berendezett házikó, jakuzzi és fenyőfák alatti tűzrakóhely, ami idillivé teszi a kikapcsolódást.
Kutyák az űrben
A kutyáknak történelmük van az űrutazásokban, főként az 1950-1960-as évek szovjet űrprogramjában. Velük tesztelték a humán űrutazások megvalósíthatóságát és a hatását élőlényekre. Egyes kutyákat Föld körüli pályára állítottak, másokat hosszabb űrutazásra küldtek. Néhány küldetés technikai problémák miatt a kutyák halálával végződött.
Olaszország engedélyezte, hogy a közepes, nagytestű kutyák is a gazdi mellett repülhessenek az utastérben
AZ olasz polgári légi hatóság nagy lépést tett a kutyások irányába. Új előírásaik szerint a légitársaságok engedélyezhetik a nagyobb testű kutyák utastérben való utazását, gazdájuk mellett a repülőkön.