Milyen a jól nevelt kutya?
Ember-szempont, kutya-szempont
2015. március 23., 14:45
Szerző: RSM
Kategória: Nevelés
Minden gazda jól nevelt kutyára vágyik. Ez vajon mit jelent? A megoldásközpontú kutyanevelés és szemlélet segíthet a különböző egyedeknek elérni a maximális jól- neveltségi-fokot.
Mikor beszélünk jól nevelt kutyáról?
- Ha a gazda minden óhaját és sóhaját teljesíti?
- Ha nem piszkol és piszkít kénye kedve szerint?
- Ha elmehetünk vele bárhova, mert olyan jól viselkedik, mintha ott sem lenne?
- Ha nem jelent önmagára és a környezetére veszélyt?
A kérdéseket és az ezekre adott válaszokat a végtelenségig lehetne folytatni. Ahány gazda, annyi jól neveltségi elvárás a kutya felé.
Mégis elmondható, hogy nincs két egyforma eset, amiben ezt meg lehetne határozni. Mert, ha abból indulunk ki, hogy minden kutya egyedi, személyiségében, viselkedésében, tulajdonságában és múltjában, akkor a neveltsége is más-más fokú lesz.
Az a menhelyes felnőtt kutya, aki most került új gazdához, máshogy halad a pozitív viselkedésformák elsajátításában, mint az az elkényeztetett szobakutya, akinek rehabilitációra van szüksége. Szintén más eredményeket érhetünk el egy kölyökkortól egyenletesen haladó, biztonságban élő kutyával.
A gazdáknak ezeket a különbségeket nagyon nehéz elfogadnia. Ehhez hozzátartozik, hogy a kutya szemével is érdemes megvizsgálni egy-egy olyan helyzetet, amikor konfliktus alakul ki a gazda és kutyája között, és erőteljesebb nevelési eszközöket kezd alkalmazni a gazda a kutya megfékezésére. Holott, lehet, hogy a kutya nem érti a gazda jelzéseit. A nem egyértelmű és következetes elvárások szintén akadályozzák a nevelés előrehaladását.
Ha egy gazda például engedi, hogy a kutyája a földről felegye otthon a lepotyogott ételt, akkor a kutya nem fogja érteni, hogy ugyanezt miért nem szabad az utcán megtennie.
Szintén nehezen érthető a kutya számára, ha azért kell nyugton maradnia, hogy gazdája beszélgethessen egy másik kutyással, akinek az ebe viszont nagyon játszana.
Tehát minden esetben érdemes átgondolni, hogy az elvárások reálisak-e az adott szituációban.
Ha a gazda a pozitív viselkedést úgy kívánja elérni, hogy fájdalmat okoz a kutyájának, vagy túl erősen büntet, akkor a kutya nem belső késztetésből akar jó lenni, hanem félelemből. Ez szintén nehezíti az előrehaladást.
A megoldásközpontú kutyanevelés a legjobb megoldás a különböző egyedek számára. A gazdának és az oktatónak együtt kell(ene) kiaknáznia a többfajta módszer közül azt, ami a leghatásosabb az adott kutya jó neveltségéhez. Nem megtagadni kell egy-egy irányzatot, hanem beemelni a jól működő elemeit az oktatásba.
Az biztos, hogy mivel minden kutya más, ezért a szociális beilleszkedés területén is különbségek lesznek. Ezért, ha jól nevelt kutyáról beszélünk, minden esetben mást godolunk róla, és az idealisztikus állapot minig más és más lesz.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél értesülni legújabb híreinkről
kérünk lájkold Facebook oldalunkat!
Életük legnagyobb kalandjára indultak lóháton, kutyusukkal együtt
Két lenyűgöző történet. Lóháton vágtak neki az országnak, és nem feledkeztek meg kutyájukról sem. Ismerjük meg Annie-t és Jane-t!
Mikor érdemes kutyaiskolába vinni a kölyköt?
Rengeteget számít, ha már idejekorán megkezdjük kiskutyánk tanítását. Az otthoni nevelés mellett fontos az is, hogy elvigyük kutyaiskolába. De mikor?
Kutyát karácsonyra
Gondolatébresztő téma, amely évről-évre mindig felmerül. Én nem szeretnék olyan véleményt formálni, amely fekete-fehéren megmondja a tutit. Miért ellenzik olyan sokan? Lehet jól ajándékozni? Nézzük, mire kell mindenképp figyelnünk, ha élő állatot szeretnénk ajándékozni!
Vigyük-e a kölyköt iskolába?
Egy friss kutatás azt vizsgálta, milyen hatással lehet a kutya későbbi viselkedésére, ha már kölyökkorában ellátogatunk vele az iskolába.
A doodle kutyák
Bizonyára hallottál már doodle kutyákról. Goldendoodle, labradoodle, bernedoodle, cockapoo, maltipoo, stb. A doodle nem utal másra, mint az uszkárra. Ezek a kutyák az uszkár és valamilyen más kutya keresztezéséből születtek.