Ismétlés a tudás anyja
2015. augusztus 08., 06:00
Szerző: Horváth Nikoletta
Kategória: Nevelés
Nem egyszer néztek már meg az utcán azért, mert Lilivel harmadjára is elhaladtunk ugyanott, szinte ugyanúgy két percen belül. Ilyenkor a járókelők egy része tanácstalanul a segítségemre siet, vagy éppen képtelen megfejteni, hogy mi is történhet...
No, nem arról van szó, hogy a város bizonyos részeit annyira kedvelem, hogy egy pillanaton belül kétszer is meg akarok ott fordulni. Valójában ezekben az esetekben korrigálásról van szó: javítunk elhibázott helyzeteket.
Hogy ez mit is jelent? Egyszerű. A megfogalmazásnál meg még egyszerűbb. Vannak közlekedési szituációk, amelyeket a vakvezetőnek önállóan kell megoldania. Például akadályok kerülése, bejelzése, objektumok megtalálása stb. Ha valami úton-módon baki csúszik a gépezetbe azt javítani kell. Egyik nap jobbra ajtót kerestettem Lilivel. A hőség szinte elviselhetetlen volt, nem csoda tehát, hogy koncentráltsága alább hagyott, és nem találta, az egyébként helyét nem változtató nyílászárót. Megfogtam a pórázát, pár métert visszasétáltam, és újrakezdtük. Másodjára már sikeresen beállt a keresett helyre, én pedig jutalomfalattal díjaztam a megoldást. Hasonlóképpen járok el akkor is, ha nem jelez be mondjuk egy útpadkát, vagy más, utcai akadályt. Az ismételtetés ugyanis az, ami megadja a lehetőséget a maradandó javításra.
Persze vannak szituációk, amikor nincs lehetőség a „visszajátszásra”. Például egy forgalmas átkelőnél, amikor épp pirosra vált a lámpa nem lenne jó ötlet visszalépni, és újra átmenni. Ilyenkor általában ki szoktam várni a zöldet, hogy oda-vissza megtegyük a zebrát. A magas akadályok bejelzése is a nehéz feladatok közé tartozik. Minden, ami a kutyus feje felett található gyakorlatilag ilyennek számít, de alapvetően a fákat, esernyőket, oszlopos táblákat stb. soroljuk ide. Mivel a kutyusnak előre is figyelnie kell, így sokszor az „emeletes” régió kimarad a fókuszból. Megesett már, hogy néhány finom falat falevél került a számba, mert Lili elbambult. Nem volt mit tenni: a fehér botommal elkezdtem paskolgatni a méretes ágakat, hogy segítőm felnézzen rájuk, majd „utat keress” paranccsal kikerültettem a természet ölelő karjait.
Ha nem tenném ezt, egy idő után Lili elkezdené a kereteit tágítani, hiszen ha nekem úgy is jó, ha felesek a járdára, akkor miért dolgozzon, feleslegesen? Az ismételtetéssel, gyakorlással, azonban elértük azt, hogy a hét éve megszerzett tudása a mai napig csorba, és hiánymentes.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél értesülni legújabb híreinkről
kérünk lájkold Facebook oldalunkat!
Indexkép forrás: kvmyk.de
Mikor érdemes kutyaiskolába vinni a kölyköt?
Rengeteget számít, ha már idejekorán megkezdjük kiskutyánk tanítását. Az otthoni nevelés mellett fontos az is, hogy elvigyük kutyaiskolába. De mikor?
Vigyük-e a kölyköt iskolába?
Egy friss kutatás azt vizsgálta, milyen hatással lehet a kutya későbbi viselkedésére, ha már kölyökkorában ellátogatunk vele az iskolába.
Hallásproblémák kutyáknál - 10 tipp a nyugodt mindennapokhoz
Legyen bár veleszületett vagy szerzett a károsodás, egy hallásproblémás kutya gazdijának lenni kisebb-nagyobb kihívásokkal járhat. A békés együttéléshez kínálunk most egy kis segítséget.
Miért félnek egyes kutyák a víztől, és hogyan segíthetünk nekik túllépni rajta?
Napsütés, lengedező szél, nyár… Mi is lehetne kellemesebb kikapcsolódás, mint kedvencünk társaságában ellátogatni a partra és megmártózni a vízben. És ha ő másként gondolja?
Segíti a kutyák tanulását, ha dicsérettel és simogatással is jutalmazzuk őket
A kutyák tanulási sikerére jó hatással van, ha nemcsak étellel jutalmazzuk őket, hanem dicséretet és simogatást is kapnak a jó teljesítményért - derül ki az ELTE Etológia Tanszék kutatóinak Scientific Reportsban megjelent legújabb kutatásából. Az etológusok az érzelmek, a tanulás és az alvás összefüggéseit vizsgálták. Eredményeik rávilágítanak, hogy a tanítási stílus és az alvás hogyan hat a kutyák viselkedésére és tanulási sikerére.