Egy magyar iskola, ahol kutyák társaságában tanulhatnak a diákok
2016. november 17., 06:00
Szerző: S.Zs.
Kategória: Közérdekű
Egyre több örömteli példával szolgálhatunk arra, hogy bevonják a kutyákat is a kórházi, vagy épp az iskolai munkába - kevesebben tudják viszont, hogy utóbbira magyar példa is van! Igen, létezik Magyarországon egy iskola, ahol a kutyák mindennapos jelenléte természetes.
Sorra érkeznek reggelente a gyerekek az óbudai iskolába, hogy szokásos hétköznapjukat megkezdjék - ám ez a napkezdet mégis más, mint a többi iskolában. A kétlábúak mellett egy négylábú is átlépi az iskola kapuit. De mit is keres egy kutya egy általános iskolában?
A Tág Világ Iskola hosszas egyeztetések és alapos utánajárás után úgy döntött, engedélyezi, hogy az egyik tanteremben egy kutyus is ott legyen a tanárnővel és a nebulókkal. Pontosabban két kutya: hétfőn és pénteken egy vizsla-keverék, kedden és csütörtökön pedig egy agár hölgy tölti a napját az intézményben. És ha minden jól megy, szerdánként egy kedves kis tacskó is részt vesz majd a tanításokon!
“Mindenki örült a kezdeményezésnek, a tanárok, a szülők, de a gyerekek a leginkább! - mesélte Konti Helga, az iskola tanárnője, a három kutya gazdija. “A kutyák nem vesznek részt aktívan a foglalkozásokon, csak fekszenek a teremben kialakított helyükön, velünk töltik a mindennapokat.” A kutyusok érkezése előtt természetesen minden szülő véleményét kikérték, és azok egyöntetű beleegyezésüket adták, örömmel fogadták az ötletet. A kutyák sosem maradnak felügyelet nélkül a gyerekekkel, annak ellenére sem, hogy mind az ebek, mind a tanulók megbízhatóak, és nagyon jóban vannak egymással.
A folyosón egyből felismerhető a kutyabarát tanterem: az ajtóra csíptetett portré mutatja, aznap melyik négylábú felügyeli a munkát. “A gyerekek imádják őket - meséli Helga - Annak ellenére, hogy az óráinkon, foglalkozásainkon a kutyákat nem vonom be a munkába, a gyerekek így is rengeteget tanulnak tőlük. Előre tudják a kutyák “beosztását”, és nagyon hamar megtanulták, melyik kutya milyen, milyen a személyisége, mit szeret, hogyan lehet vele legjobban kijönni. A gyerekek mikor megérkeznek reggel, kérés nélkül kiviszik a kukát (megelőzvén, hogy egy darabka maradék kukázásra ösztökélje a kutyákat), elpakolják az uzsonnáikat, és egész nap rendet tartanak maguk körül. Ez nagyon gyorsan megszokott napi rutinná vált.” Ehhez a kutya ellátása is hozzátartozik: a gyerekek ellenőrzik az itatóban lévő vizet, ha kell, újratöltik - mindezt úgy, hogy ennek a “feladatnak” nincs külön felelőse. Aki elmegy az itató mellett, automatikusan rápillant az edényre. A tanítási blokkok szüneteiben egy másik fontos feladat vár a nebulókra: a kutyának szüksége van egy kis nyújtózásra, és egyéb szükségleteinek elvégzésére. Az osztály kiviszi hát az udvarra sétálni, és az is alap, hogy a kutya után összeszedik a piszkot. Vagyis: elsajátítják a felelős kutyatartás alapjait, szabályait.
Sok tanulmány írt már arról, ami ebben az iskolában is tapasztalható: a kutyák jelenléte igen jótékony hatást gyakorol. A gyerekek nem csak azt tanulják meg, milyen az, ha felelősséggel tartoznak valami vagy valaki iránt, de fegyelmet is - egy kutya körül nem lehet “akárhogy” viselkedni. “Ezt legjobban az agaras napokon látjuk. Fürge nagyon jó indikátor, azonnal látszik rajta, ha elfárad a zsibongásban. Vannak ilyen napok, mikor a szokásosnál is aktívabbak a gyerekek - ilyenkor elég felhívni a figyelmüket Fürge viselkedésére. A kutya kedvéért azonnal összeszedik magukat.” Megfigyelhető a kutyák stressz- és szorongásoldó szerepe is. A legegyszerűbb példát hozta Helga: a kutyák lekötik a figyelmét azoknak a gyerekeknek, akikért később tudnak jönni a szüleik - nem azzal foglalkoznak, mikor mehetnek már haza, inkább simogatják a kutyát, játszanak vele, vagy épp lerajzolják.
“Van egy tanítvány, aki nehezebben tanul, dolgozik együtt a többiekkel. Kiderült viszont, hogy nagyon szívesen olvas fel a kutyának! Így mikor ilyen feladat van, ő odaül a kutya mellé, aki bár nem tud neki válaszolni, türelmesen végighallgatja, érdeklődve figyeli. Egy másik gyerek pedig a négylábú triónak köszönhetően győzte le félelmét, amit a kutyák iránt érzett: elsőként a tacsival sikerült összebarátkoznia - ma már mindhármukkal jóban van, felbátorodott, sőt! Megszerette a kutyákat! Fantasztikus ezt látni!”
A kutyabarát iskola tanárnője, Helga egyébként öt éve kutyázik, és kutyás terápiához is ért. Mindhárom kutyusa örökbefogadott – a vizsla keveréket még kölyökkorában hagyta valaki egy szeméttelepen, onnan mentették, Fürge, az agár az Agár fajtamentés védence volt, a kis tacsikeverék pedig gazdájának halála miatt lett árva. A gyerekek pedig mindent észrevesznek, megfigyelnek:“egyik kislány diákunk a pozitív példát látva és az élmények, tanultak alapján szeretne örökbefogadni egy kutyust - családjával már keresik az igazit!” A kutyusok közvetve belekerülnek a tananyagba is: az órákon, a foglalkozásokon gyakran kerülnek szóba. A természetismeret blokkban például az erdő témakörében tanultak az élősködőkről és a veszettségről is - utóbbinál a gyerekek nem csak azt ismerhették meg, hogy az oltásoknak, a megelőzésnek hála ma már nagyon ritkán találkozhatnak veszett állattal, de az “ebzárlat” fogalmát is megismerhették. Az októberi kétnapos Egészség Projektben külön szekciót kapott a kutyás téma: Az A kutya Fája teremben sorra kerültek a kutyafajták, híres kutyák, de szó volt arról is, miért is ők az emberek legjobb barátai. Végül igazi mancsnyomot kaphattak a vizslától a gyerekek! A projekt keretén belül Somogyi Virág kutyás bemutatót is tartott: a gyerekek a kutyatartásról és -nevelésről hallhattak, majd sokat játszottak is a kutyákkal!
“A közelmúltban madarászni voltunk az osztállyal a Velencei-tavon - velünk tartott Fürge is, az agár. Tömegközlekedéssel jutottunk le a tóhoz, így a gyerekek nem csak a környezetvédelem fontosságát tanulták meg, de a gyakorlatban láthatták azt is, hogyan kell közlekedni egy kutyával.” - mesélte Helga.
A kutyákra már hazánkban is egyre inkább családtagként tekintünk, fontos hát, hogy a következő generáció is megismerje, mivel jár a kutyatartás és milyen felelős kutyatartónak lenni. A Gazdi - lét gyönyörű, ugyanakkor nagy felelősséggel jár! A kutyabarát iskola nebulói ezt már tudják!
Forrás: kutyabarathelyek.hu
Indexkép forrás: Konti Helga
Napicuki: Az egész iskola felköszöntötte a süket terápiás kutyát a születésnapján
Hetekig gyakoroltak a tanulók, hogy jelnyelven énekelhessék el neki a "Boldog Szülinapot" dalocskát. Szívmelengető videó a meglepetéspartiról!
Szocializáció kölyökkorban – 5 dolog, amiért nem szabad kihagyni
A kiskutya szocializálása az egyik legfontosabb szempont ahhoz, hogy boldog, kiegyensúlyozott kutyát nevelhessünk fel. Mi mindenben segítheti későbbi élete során?
Mikor érdemes kutyaiskolába vinni a kölyköt?
Rengeteget számít, ha már idejekorán megkezdjük kiskutyánk tanítását. Az otthoni nevelés mellett fontos az is, hogy elvigyük kutyaiskolába. De mikor?
Vigyük-e a kölyköt iskolába?
Egy friss kutatás azt vizsgálta, milyen hatással lehet a kutya későbbi viselkedésére, ha már kölyökkorában ellátogatunk vele az iskolába.
Már több mint 100 ezer gyermek és félezer pedagógus állt az állatvédelem mellé egy hónappal az indulás előtt
Az Állatvédelmi Cselekvési Terv Kidolgozásáért és Végrehajtásáért Felelős Kormánybiztosi Titkárság szervezésében idén ismét megrendezésre kerül az Állatvédelmi Témahét, melyre már több mint 100 ezer gyermeket regisztráltak a pedagógusok.