Kutyanevelés buktatói 1.
Miért érezzük azt, hogy a kutya uralkodik rajtunk?
2015. március 15., 18:30
Szerző: RSM
Kategória: Nevelés
Néha úgy érezzük, hogy teljesen csődbe ment a kutyanevelésünk? A kedvencünk akarata érvényesül? Minden szituációt kihasznál, hogy ő legyen a középpontban? Kikönyörög bármit? Elegünk van ebből? Hol a hiba?
A kutyák sok esetben olyanok, mint a kisgyerekek. Nagy, könyörgő szemmel néznek ránk, és mi nem tudunk "nem"-et mondani. Csak egy kicsit szeretne bejönni a lakásba, csak egyik lábát szeretné feltenni a kanapéra, csak egy falatot szeretne az ebédünkből. És mi, lágy szívű gazdik, megsajnáljuk, és megadjuk neki, amit kér.
Legközelebb pedig előfordul, hogy rossz kedvünk van, idegesek vagyunk, vagy egyszerűen csak megkövetelős időszakhoz értünk. A kutya így aztán nem érti, hogy most miért nem lehet azt, amit tegnap, fél órája, vagy az utolsó sétánál lehetett. Összezavartuk kellően, és a kutyának már gőze sincs arról, hogy pontosan mit lehet és szabad tennie.
A legnagyobb probléma, hogy elkerülhetetlen konfliktushoz vezet egy idő után a kutya elkényeztetése, helytelen nevelése, túlságosan emberivé tétele, és a gazda tudatlansága - mely a fajtára és tartására vonatkozik.
Mielőtt eldöntjük, hogy milyen kutyanevelési irányzatot kövessünk, milyen kutyatanodát válasszunk, gazdai mivoltunkra kell ráébrednünk. Saját magunkat kell elsősorban megnevelnünk. Hatalmas hibát követünk el akkor, ha félvállról vesszük a kutyánk kutyalétét.
Bármilyen iskolát, vagy módszert választunk, a következő dolgokat minden esetben be kell tartanunk:
1. Következetesség:
Ha egyszer valamire azt mondjuk, hogy "NEM", akkor azon a következő 10 évben se változtassunk! Ezt a legnehezebb betartani! Ugyanúgy, ahogy a gyerekeknél, ezzel jelölj ki számára a határokat, és azt, hogy meddig tart a toleranciánk bizonyos helyzetekben.
2. Napirend kialakítása:
Egyrészt ürítési, másrészt táplálkozási, harmadrészt kiszámíthatósági következményei vannak a napirendnek. A kutya tudni fogja, hogy a napja miként alakul velünk is, nélkülünk is. Mely az az időszak, amikor ehet, mikor játszunk vele, illetve mikor kell egyedül lennie. A ritmusosság biztonságérzetet és megnyugvást ad a kutyának.
3. A falkasorrend betartása:
Ha nem csak egy kutyánk van otthon, láthatjuk, ahogy megvívják a hatalmi harcot, és eldöntik egymás közt a sorrendet. Ebben a legfőbb gazda áll az élen, őt követi a család többi tagja, majd a kutya, illetve a kutyák.
4. Az egyetlen és megismételhetetlen kutya megismerése:
Bármilyen módszert választunk kedvencünk idomítására, tudunk kell, hogy ki ő, milyen fajtatulajdonságokkal bír? De legfőképp a múltjával legyünk tisztában. Egyáltalán nem mindegy, hogy olyan dobermannt viszünk iskolába, akit egy tenyészetből hoztunk el pici korában, vagy a menhelyről fél évesen, esetleg az előző gazdájától, aki nem bírt vele. A leendő oktatóval is közölnünk kell ezeket, hogy speciális helyzetekben értse, értsük a kutya reakcióját.
Amikor közös életet vállalunk egy, két, vagy több kutyával, jobb előre felkészülni, és tudni, hogy mire számíthatunk. Kevesebb kellemetlenség és meglepetés fog így érni bennünket.
Ássa el magát az a gazdi, akinek beletört a bicskája a kutyájába?
Sok bántás éri azt, akinek meggyűlik a baja a kutyájával.
...és legtöbbször maguktól a kutyásoktól érkezik.
Sokan miért kontrollmániásak kutyasétáltatás közben?
Feszes póráz, kemény szavak, a kutya szigorúan előre vagy a gazdájára néz. Ismerős? Miért lett trendi a kutyákból szófogadó kis katonákat nevelni?
Mikor érdemes kutyaiskolába vinni a kölyköt?
Rengeteget számít, ha már idejekorán megkezdjük kiskutyánk tanítását. Az otthoni nevelés mellett fontos az is, hogy elvigyük kutyaiskolába. De mikor?
Vigyük-e a kölyköt iskolába?
Egy friss kutatás azt vizsgálta, milyen hatással lehet a kutya későbbi viselkedésére, ha már kölyökkorában ellátogatunk vele az iskolába.
Mennyire etikus szobakennelbe zárni a kutyát?
Mentális gondokat is okozhat a hosszabb időn át tartó bezártság, nem beszélve arról, milyen problémákat vet fel a kutyák általános jóléte, egészsége szempontjából.