A kutyabarát helyek szakértője, a kutyabarathelyek.hu

Összes      Friss      Ajánló      Állatvédelem      Egészség      Jó tudni!      Könnyű      Közérdekű      Kreatív      Nevelés      Utazás

Kutyás barangolások: Az Úrkuti őskarszt és túra Zircen, a Pintér-hegy erdejében

2021. március 13., 08:30

Szerző: Dala Orsolya

Kategória: Utazás

Ki korán kel, tumultust nem lel. Az Úrkúti őskarszt szédületes, érdemes meglátogatni. Kutyabarát hely, ha a kutya elég atletikus. A hosszabb kutyás túrát Zircen ejtettük meg. A kapuval szemben állva fordulj balra és négylábú barátoddal szabad az út, vár az erdő!

Egykor mangánércet bányásztak a területen, ami kevés robbantással járt és jelentősebb kézi fejtéssel. Ennek köszönhetően kevésbé károsodtak a nagyon távoli múlt mészkőben hagyott apró emlékei. Tengeri állatok lenyomatát fedezheti fel az, aki kellően nyitott szemmel jár. „Csárda-hegyi Őskarszt” - hirdette a kapu feletti felirat. Tábla jelezte, hogy természetvédelmi területen járunk. Kellemes, széles út vezet fenyőfák és sziklák mellett az első útbaigazítást adó, térképes tábláig. Könnyű felderíteni a terepet kezdőként is. Ezt a kirándulóhelyet olyan kutyával javasolt felkeresni, aki jól tolerálja a tömeget és a szűk helyeket, könnyedén mozog a csúszós falépcsőkön is. Ha szintekre osztanánk a kutyás kiránduló helyeket, akkor ez már a haladó pálya lenne. Korábbi indulás és/vagy rossz idő esetén a forgalom is mérsékeltebb.

A Csárda-hegyi Őskarszt bejárata

Fotó: Dala Orsolya

Több kisebb testű kutyával kiránduló családdal is találkoztunk. Az egyik csapattal éppen a lépcsőn találkoztunk össze. A két kutya bizonytalanul méricskélte egymást, legkevésbé sem számítottak éppen itt egy fajtársra. A kistestű kutya gazdája megkérdezte, hogy felvegye-e a kutyáját. Megnyugtattam, hogy nem szükséges. A velük ellenkező oldalamra hívtam Tövist és elhaladtunk egymás mellett. Érdemes a kirándulásra szánt kutyának szemkontaktus felvételét és tartását tanítani. De az is praktikus, ha tudja, hogy mit jelent a „hagyd”. A kutyaiskolában rá lehet szoktatni, hogy nyugodtan viselkedjen egy másik kutya közelében. Az már haladó lecke, hogy az izgatott másik kutya mellett is higgadtan elhaladjon, de ez sem lehetetlen. A jutalomfalat önmagában kevés. Közös munka, játék és sport kovácsolja egységgé kutyát és gazdáját. Rendszeres gyakorlás a titka mindennek.

A lépcső kihívást rejthet egyes kutyák számára, így olyan kutyával érdemes ide túrát szervezni, amelyik könnyedén mozog az akár csúszós falépcsőkön is.

Az információs táblától balra arra az ösvényre térhetünk rá, ami megkerüli az apró dzsungelt magába rejtő katlant. Mi ősszel kerestük fel ezt a szép helyet, de nyáron még intenzívebb lehet az internetet fellelt képek alapján ez az érzet, hogy a trópusokon kirándulunk éppen. A táblától jobbra a szakadékba vezető lépcső található. Nyirkos lépcsőfokok vezettek a mélybe. Érezhető volt, ahogy egyre hűlt a hőmérséklet, minél lejjebb ereszkedtünk. Lent sziklákon és sárban lépkedtünk felváltva, de megérte. Nagyon hangulatos.

Hívnak a csúszós lépcsőfokok

Fotó: Szénási Szabolcs

A hasadék szélén sétálva lenéztünk, a számomra szédítő mélységbe. Apró figurának tűntek az emberek a távoli lépcsősoron. Szorosabban fogtam Tövis pórázát. Elszakítottam a tekintetem az apró alakokról és a szürke sziklákat ostromló növényzetet vettem szemügyre. Egyszerűen szép.

Lent a mélyben 2
Tövis lent a mélyben

Fotó: Dala Orsolya

Az úrkúti őskarszt előtt is található parkoló, de érdemes alternatív lehetőséget nézni a községen belül, ha esetleg nem sikerülne elég korán érkezni. Mi a postánál parkoltunk le, ahol több szabad parkolóhely is volt, ami nem olyan meglepő, hiszen egész hétvégén zárva van itt. Mindössze 900 méterre található innen a látványosság.

Tövis a lépcső előtt

Kiadósabb mozgatási lehetőség után néztünk hazafelé.

„Valami erdő kellene.”

A Pintér-hegyi parkerdő székelykapus bejárata a temetővel szemben helyezkedik el, van parkolási lehetőség. Játszótér és táborhely vár mindenkit, aki kutya nélkül érkezik. A táblától balra fordulva az erdőbe vezet az út, minket négylábú barátunkkal ez az ösvény hívogatott.

Pintér-hegyi parkerdő Zirc
Fotó: Szénási Szabolcs

Vadban gazdag terület, még muflonok csapatát is láthattuk. Nekünk már van tapasztalatunk abban, hogy mi történik, ha Tövis mellett felpattan egy őz: szokásos sétaútvonalunkon történt, ahol nem számítottam a jelenlétére. Felfigyelt rá, de ennyi. Az ösztönpróbán nagy távolságból vissza tudtam hívni a mocorgó nyájtól. Akinek nincs ilyen irányú pozitív tapasztalata, mindenképp hosszú pórázzal engedje nézelődni a kutyáját.

Keresd a muflont a képen! :)
Fotó: Dala Orsolya

Pintér-hegyi parkerdő Zirc, Galacsinhajtó bogár
Galacsinhajtó bogár
Fotó: Szénási Szabolcs

Bejártuk az erdészeti tanösvényt és még ráadásképp a vadon pici szegletét, mert a GPS jel nem volt túl stabil. Viszonylag kevesen voltak az erdőben, barátságos túrázókkal találkoztunk. Sok szakaszon magunkban lehettünk, nagyon felszabadító volt távol lenni a város zajától. A fák suhogó leveleit hallgathattuk, madárcsiripelést … Ősszel különösen szépek a sárguló levelek, de tavaszi túrának is ideális választás. Kicsit korábban érdemes indulni és a télre bezárt, majd az első rügyekkel együtt kiszabaduló tömegeket is elkerülhetjük.

Jelzések a zirci Pintér-hegyi parkerdőben

Fotó: Dala Orsolya

A fák törzsére egyszerű mosolygós arcot festettek narancs színű festékkel. Sokáig nem is figyeltünk rájuk, de aztán szemből érkezett egy pár. Megkérdeztek minket, hogy milyen messze van még a Fiatalító forrás. Nagyjából eligazítottuk őket. Megtudhattuk, hogy ők egyébként ezt a mosolygós fejet követték idáig. Mi azt az útvonalat nem teszteltük, de mint kiderült, így is érdekes túrát lehet összehozni. A pihenőhely jelzést kell követni, attól balra egy kis fa hídon áthaladva található a forrás.

A Fiatalító forrást Tövis próbálta csak ki. Remélem használt, mert még sok közös kaland vár ránk!

Pintér-hegyi parkerdő Zirc, Tövis a Fiatalító forrásnál

Forrás: Kutyabarathelyek.hu
Indexkép forrás: Szénási Szabolcs

Ha tetszett a cikk, és szeretnél értesülni legújabb híreinkről

kérünk lájkold Facebook oldalunkat!

Témába vág

Megszülettek az őzgidák: ne nyúljunk a magára hagyott kicsinyekhez! Megszülettek az őzgidák: ne nyúljunk a magára hagyott kicsinyekhez!
...ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy magára van hagyva! Ezekben a hetekben (is) különösen fontos, hogy felelős kutyások legyünk, és odafigyeljünk kedvencünkre, mikor a természetben járunk.

Hátizsák kutyáknak – Hasznos kiegészítő vagy veszélyes hóbort? Hátizsák kutyáknak – Hasznos kiegészítő vagy veszélyes hóbort?
Szép időben jól esik kimozdulni a szabadba. Tavaszi és őszi kirándulás, túrázás során megkönnyítheti a gazdi dolgát, ha kedvence is besegít a cipelésbe. Jó ötlet ráadni a hátizsákot? Vagy inkább kerüljük?

Kutyával a természetben - ezeket az illemszabályokat tartsd be a túrán, kiránduláson Kutyával a természetben - ezeket az illemszabályokat tartsd be a túrán, kiránduláson
A kirándulás, túrázás, vagy csak épp egy rövidebb séta a közeli erdőben kutyánkkal remek kikapcsolódási lehetőség. Ahhoz azonban, hogy ne csak mi, de más természetjárók, kutyások, és nem utolsósorban az erdő lakói is háborítatlanul, békében élvezhessék a természetet, be kell tartanunk néhány szabályt.

Lótrágya – Veszélyes lehet, ha a kutya megeszi! Lótrágya – Veszélyes lehet, ha a kutya megeszi!
A lovaknak, szarvasmarháknak és juhoknak adott féreghajtó már kis mennyiségben is komoly gondot okozhat az arra hajlamos kutyáknál, ha a trágyájukból csemegézik. Mit kell tudnunk róla, és hogyan kerülhetjük el a bajt?

Óvatosan az erdei sétákon: A vaddisznók veszélyesek lehetnek az ellési időszakban! Óvatosan az erdei sétákon: A vaddisznók veszélyesek lehetnek az ellési időszakban!
Érdemes nyitott szemmel és füllel járni az erdőben a túrák, kirándulások, séták alatt: jobb most elkerülni a vaddisznókat. Az ellési időszakban veszélyesek lehetnek: a kocák bármi áron megvédik a kismalacaikat.

Minősítés

Hogyan lehet minősített
kutyabarát helyed?

Minősítés és hirdetés – Tudj meg többet!

Tudj meg többet

Beaphar - 2024

hirdetés (X)

Partnereink

AEGON Magyarország Zrt. Praktiker Mondial Assistance GesmbH EB OVO Közhasznú Egyesület

Hírlevél

A hírlevélre történő feliratkozással az adatvédelmi nyilatkozatot elfogadom.

kutyabarathelyek.hu - kezdőoldal Észrevételek
FaceBook Instagram Pinterest YouTube
Árva állatoknak segít gazdára találni az IKEA - videóval! Hírek - Címlapon
Árva állatoknak segít gazdára találni az IKEA - videóval!