Kutyanevelés buktatói 2.
Válasszunk kutyanevelési módszert!
2015. március 16., 18:45
Szerző: RSM
Kategória: Nevelés
Válasszunk, persze, de milyet? Hogyan? Hallgassak a szomszédra, akinek már volt egy tucat kutyája, vagy fizessek több tízezer forintot valamelyik oktatónak? Mi lenne, ha csak ösztönösen csinálnám?
Szófogadó, behívásra reagáló, pórázon könnyedén és lazán sétáló kutyabarátot szeretne mindenki. Irigykedve nézzük azokat a gazdákat, akiknél ilyen ebet látunk. Ha bátorságunk van, megkérdezzük, melyik iskolában tanult, milyen irányzatot követ?
- Ugyan aranyoskám, semmi más nem kell ehhez csak szeretet, meg figyelem, és egy kis idő! - válaszolják általában az emberek. Tény és való, hogy vannak olyan gazdák, akiknek ösztönösen működik a kutyanevelés.
- Akkor most én nem szeretem az enyémet, vagy nem töltök vele elegendő időt? - tesszük fel jogosan magunknak a kérdést.
Pedig koránt sem erről van szó! A titok a személyiségben rejlik! Mind a kutya, mind a gazda részéről. Sokfélék vagyunk, ezért mindannyian másként vélekedünk a kutyanevelésről.
Vannak a szélsőségesek - a jól megrázom és beleharapok, aztán tudja majd a kutya, hogy ki az Alfa-hím, illetve, a szépen néz, ezért az asztalomnál ehet típusok -, normális esetben valahol a kettő közt szeretnénk megtalálni az igazságot.
A kutyaiskolák közül pont ezért nehéz rábukkanni az igazira, a nekünk tetszőre. Szöges nyakörvvel tanítsunk, tükörmódszerrel, klikkerrel, vagy hallgassunk a hagyamonyások tanácsokra?
A kutyanevelés legnagyobb problémáira már 1921-ben rámutatott Félix Endre főhadnagy, aki kutyapszichológusként dolgozott és trénerként képezte a rendőrkutyákat:
„Ha kutyával foglalkozni akarunk, nem elég csak a fajta jellegét ismerni, hanem ismerni kell az illető fajtát jellemző természetet s az ebből eredő tulajdonságot és végül a kutyánkban felismerni annak egyéni természetét és tulajdonságait. Idomítóinknak legnagyobb baja, hogy felállított szabályok szerint dolgoznak s azt kivétel nélkül alkalmazzák, bármilyen fajtájú és bármilyen természetű kutyára. Ennek aztán az a hátránya, hogy soha sem érik el azt az eredményt, amelyet akkor érnének el, ha elsősorban a kutya természetét vennék figyelembe és idomításukat a szerint szabályoznák.”
Az egyenmódszerek éppen ezért vallhatnak kudarcot egyikünknél, míg másoknál tökéletesen jól működnek.
Ha lehetőségünk van több tanodát is megismerni, ne sajnáljuk rá az időt! Próbáljuk ki egy-két alkalommal, és szerezzünk benyomást róla! A kutyánk reakcióit figyeljük, szívesen csinálja a feladatok, vagy a szőr is feláll a hátán az egésztől?
Hiteles számunkra az oktató? Hogyan beszél hozzánk és a kutyánkhoz?
Figyelembe veszi a fajtakülönbségeket, a temperamentumukat, vagy ugyanazt várja el az összestől?
Tapasztalatból állítom, hogy a kutyaiskola nem csak kölyökkorban fontos! Új kutya érkezésekor, korra és nemre való tekintet nélkül keressünk egy jó - mármint nekem és a kutyámnak ideális - iskolát, és tapasztaljuk meg az átalakulás, a falkáváválás csodáját!
Ássa el magát az a gazdi, akinek beletört a bicskája a kutyájába?
Sok bántás éri azt, akinek meggyűlik a baja a kutyájával.
...és legtöbbször maguktól a kutyásoktól érkezik.
Szocializáció kölyökkorban – 5 dolog, amiért nem szabad kihagyni
A kiskutya szocializálása az egyik legfontosabb szempont ahhoz, hogy boldog, kiegyensúlyozott kutyát nevelhessünk fel. Mi mindenben segítheti későbbi élete során?
Sokan miért kontrollmániásak kutyasétáltatás közben?
Feszes póráz, kemény szavak, a kutya szigorúan előre vagy a gazdájára néz. Ismerős? Miért lett trendi a kutyákból szófogadó kis katonákat nevelni?
Mikor érdemes kutyaiskolába vinni a kölyköt?
Rengeteget számít, ha már idejekorán megkezdjük kiskutyánk tanítását. Az otthoni nevelés mellett fontos az is, hogy elvigyük kutyaiskolába. De mikor?
Vigyük-e a kölyköt iskolába?
Egy friss kutatás azt vizsgálta, milyen hatással lehet a kutya későbbi viselkedésére, ha már kölyökkorában ellátogatunk vele az iskolába.