Csoportosítani tudják a kutyák a tárgyakat?
2020. március 02., 06:30
Szerző: S.Zs.
Kategória: Jó tudni!
Egy átlagos családi kedvencként tartott kutyára figyeltek fel az ELTE Etológia Tanszékének kutatói: Whisky, a border collie nem is annyira átlagos!
Whisky, a hat éves border collie szuka átlagos családi kedvencként éli mindennapjait gazdijaival. Idővel (nem meglepő módon) azonban az ELTE Etológia Tanszéké kutatóinak látóterébe került. Whisky ugyanis rendkívül könnyen tanult, akkoriban 59 játék nevét tudta megkülönböztetni - ma már ez a szám körülbelül 90!
Whisky tehát nem csak egyszerűen imád játszani, de tudja a játékai nevét! “Először számomra is hihetetlennek tűnt, hogy egy kutya ennyi játéknak képes lenne megtanulni a nevét, de néhány alkalom szigorú tesztelést követően változtatnom kellett az álláspontomon” – idézi az ELTE Claudia Fugazza-t, a kutatás vezetőjét.
A border collienak ráadásul sokféle játéka van, amik a gazdik számára könnyedén csoportosíthatók - de vajon képes erre a csoportosításra Whisky is? A kutyának 10 különböző labdája, 7 gyűrűje, 4 kötele és 4 frizbije van. Minden egyes játéknak megvan a saját neve, amit Whisky már megtanult. A nevek az adott játékra jellemző tulajdonságot jelölik, például piros labda, vagy épp zöld kötél. Ez pedig különleges lehetőséget kínált a kutatóknak: Whisky segítségével megvizsgálhatták, hogy vajon képes-e egy kutya saját maga mentális kategóriákat kialakítani, a tárgyakat csoportosítani.
Miklósi Ádám, a tanulmány társszerzője, az Etológia Tanszék vezetője szerint “a legtöbb kutatást, mely az állatok csoportosítási képességével foglalkozik, azután végezték el, hogy az alanyokat alaposan felkészítették kategóriák felismerésére egy adott tárgykészlet segítségével. Csak az előre meghatározott kritérium elérése után tesztelték képességüket arra vonatkozóan, hogy képesek-e csoportosítani a megtanult kategóriákba tartozó új tárgyakat.”
Whisky esetében ez azonban nem így történt: ő otthon, gazdáival tanulta meg az egyes játékok neveit, semmiféle egyéb céllal. Így, ha képes a csoportosításra, az biztosan teljesen spontán történhetett nála. A kutatás szerint márpedig Whisky képes erre: négy kategóriára tudja csoportosítani a játékokat. Akkor is képes különbséget tenni, ha egy, általa még soha nem látott játékról van szó.
A tesztben arra kérték Whisky, hozzon egy kötelet. Tehát nem “A piros”, vagy “A zöld” kötelet, csak egyszerűen egy kötelet, méghozzá négy új játék közül. A négy játék mindegyike besorolható volt egy-egy kategóriába.
Whisky képes volt rá, hogy a véletlen szint felett teljesítve a megfelelő kategóriába tartozó játékot válassza ki és még pontosabb volt a teljesítménye, ha a tesztelés előtt a négy új játék mindegyikével játszhatott röviden a gazdájával, akit arra kértek, hogy ne nevezze meg sehogy a tárgyat a játék során - írja az ELTE. “Ez azt sugallja, hogy bár Whisky a játék vizuális tulajdonságaira támaszkodott (pl. annak formájára), megtapasztalva annak funkcióját – például hogyan lehet vele játszani, hogyan mozog – mégis segített neki a döntésben” – magyarázza Fugazza.
„Ennek a tanulmánynak a leginnovatívabb jellemzője, hogy Whisky eredményei két kulcsfontosságú tényező miatt jobban tükrözik az emberi képességeket, mint a tipikus állatokon végzett kutatások: a vizsgálat előtti, kategorizálásra való speciális tréning hiánya és a kategóriák jelölésére szolgáló szavak használata” – mutat rá Miklósi Ádám. Bizonyos értelemben Whisky teljesítménye hasonló a babákéhoz, akik első szavaikat tanulják. “Mivel a vizsgálatot mindösszesen egy kutyán végeztük és az ilyen szókészletet ismerő kutyák rendkívül ritkák, Whisky képességei nem általánosíthatók más kutyákra”.
“Az eredmények ugyanakkor igazolták, hogy különleges képzés nélkül is képes egy kutya spontán csoportosításra, a képesség tehát nemcsak az ember sajátja” – foglalta össze a szerző.
Szocializáció kölyökkorban – 5 dolog, amiért nem szabad kihagyni
A kiskutya szocializálása az egyik legfontosabb szempont ahhoz, hogy boldog, kiegyensúlyozott kutyát nevelhessünk fel. Mi mindenben segítheti későbbi élete során?
Mikor érdemes kutyaiskolába vinni a kölyköt?
Rengeteget számít, ha már idejekorán megkezdjük kiskutyánk tanítását. Az otthoni nevelés mellett fontos az is, hogy elvigyük kutyaiskolába. De mikor?
Vigyük-e a kölyköt iskolába?
Egy friss kutatás azt vizsgálta, milyen hatással lehet a kutya későbbi viselkedésére, ha már kölyökkorában ellátogatunk vele az iskolába.
Terápiás hatással bír a simogatás a menhelyi kutyákra
Számos előnnyel jár, ha a menhelyen élő kutyák kedves önkéntesek társaságában tölthetnek el némi időt, és ezalatt annyi simogatást kapnak, amennyit csak szeretnének.
Gondoltad volna, hogy a kutyákat is érintheti a stresszevés?
Állandóan enne a kutya? Egy kutatás szerint kedvenceinknél sem ritka az érzelmi evés. Tudj meg többet a témáról!